Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Československá modernistická ilustrace 50. a 60. let 20. století a její vliv na identitu současných českých autorů
Šrámek, Jan ; Horáček, Radek (oponent) ; Sylvestrová, Marta (oponent) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent) ; Stratil, Václav (vedoucí práce)
Disertační práce Československá modernistická ilustrace 50. a 60. let 20. století a její vliv na identitu současných českých autorů se zabývá vlivem modernistické ilustrace 50. a 60. let na generaci současných tuzemských autorů zejména v oblasti knižní a časopisecké ilustrace. Společnými znaky pro vybrané současné české a slovenské ilustrátory jsou kromě práce s digitálními nástroji a tzv. vektorovou grafikou také používání vizuálních prvků odkazující do minulosti. Právě pro autory pracující s vektorovou grafikou a digitálními nástroji může československá vizuální kultura 50. a 60. let představovat ideální inspirační zdroj. Práce sleduje na pozadí politické a historické situace v Československu 50. let pozvolný vývoj vizuálního jazyka vycházejícího z moderního umění a jeho opatrné uplatňováni v rozličných oblastech ilustrační tvorby na konci dekády až po komplexní rozšíření modernistické ilustrace v knihách, časopisech a propagačních prostředcích v průběhu 60. let. Věnuje se také v exilu působícímu ilustrátorovi Miroslavu Šaškovi.
Vztahy současného volného a užitého umění
Smetana, Filip ; Ptáček, Jiří (oponent) ; Kvíčala, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vztahy mezi současným volným a užitým uměním. Zkoumá zejména možnosti obousměrného prostupování a přesahů těchto oblastí. V diplomové práci se snažím dotýkat hraničních bodů mezi sochou, malbou, kresbou a designem V diplomové práci se zabývám tématem nástěnného reliéfu. Ve své práci vždy využívám konceptuálních principů, přičemž jsou tyto principy často navenek nejasné. Pomocí konceptuálních klíčů a kontextů se snažím vytvářet estetické kvality uměleckých artefaktů. V praktické diplomové práci pomocí nástěnných plastik pracuji se skládáním obrazu. Umělecká díla často mohou měnit svou povahu a jejich vnímání pomocí odlišného kompozice, adjustace, či kontextu s okolím. V práci pracuji s možností chápat každý, jednotlivý umělecký prvek jako součást širšího celku. Diplomová práce se skládá z reliéfních nástěnných plastik. Skladba dílců tvoří obklad celé stěny, popř. sloupu. V diplomové práci kombinuji jednotlivé reliéfy podle konkrétního klíče.
Galerie bratří Čapků a její výstavní činnost v druhé polovině 60. let 20. století
Micková, Natálie ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdokumentováním a představením výstavní koncepce pražské Galerie bratří Čapků v druhé polovině 60. let 20. století a současně vymezením prostoru, který mezi ostatními pražskými galeriemi v období mezi lety 1965 až 1970 zaujímala. Věnuje se zakladatelským osobnostem a připomíná důležité politické, právní a kulturní události, které zásadně ovlivnily umělecký a výstavní chod galerie. Důležitou pomůckou pro pochopení výstavního programu galerie a interpretaci jednotlivých výstav se staly výstavní katalogy jednotlivých umělců a tvůrčích skupin s úvodními texty, pozvánky na vernisáže a recenze v odborném i denním tisku, které dokreslily celkovou náplň galerie.
Sklárna Moser ve 20. století
Lagronová, Isabel ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Čechura, Jaroslav (oponent)
Tématem bakalářské práce je sklárna Moser a její období od vrcholu její tvorby, jež dosáhla na počátku 20. století, kdy vztahy s Rakousko-Uherskem přinesly sklárně celosvětový ohlas, který přetrvává do současnosti. Konkrétně se vymezuje na období 20. století, kdy pojednává o technikách, zpracování, kolekcích a největších událostech spojené se sklárnou Moser v tomto období. V první části textu je zmíněn obecný, historický vývoj sklářského průmyslu na českém území, který je nutné zmínit s ohledem na Velkou průmyslovou revoluci, díky které došlo k vzestupu průmyslu, v tomto případě i sklářského a kdy začal nezastavitelný rozvoj technologii ve sklářském odvětví. Další část práce je věnovaná již konkrétně sklárně Moser, kde je popsán její vznik a způsob zpracování sklářských výrobků, na jejímž základě se posléze vyvíjelo celkové zaměření sklárny. Hlavní část textu je věnovaná době 20. století, kdy došlo k mnoha událostem, na jejichž základě se rozvíjely nové postupy při zpracování skla touto sklárnou a kdy byly vytvořené kolekce výrobků, prezentovány na nejprestižnějších výstavách, či vytvořené pro konkrétní objednavatele. Práce si klade za cíl reflektovat způsob tvorby sklárny Moser do historického kontextu doby a poukazuje na změnu techniky zpracování, které se odvíjelo na základě historických událostí...
Návrhy uměleckého řemesla pro liturgii v díle Josefa Fanty
Pospíšilová, Inka ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kuthan, Jiří (oponent)
Bibliografická citace Návrhy uměleckého řemesla pro liturgii v díle Josefa Fanty: diplomová práce / Inka Pospíšilová; vedoucí práce: PhDr. Jaroslav Sojka, Ph.D. -- Praha, 2014. -- 129 s. Anotace Tématem předkládané práce, vycházející volně z práce bakalářské, která byla věnována secesnímu dekoru v pražském církevním prostředí, jsou dosud nikdy nepublikované návrhy uměleckého řemesla pro liturgii v díle Josefa Fanty (1856-1954. Josef Fanta je znám doposud spíše jako architekt, autor budovy pražského Hlavního nádraží a nikdy nebyl podrobněji zpracován. Cílem diplomové práce tak je především otevřít pohled na jeho dílo i život, a pokusit se poprvé blíže poznat tvorbu člověka, který svým životem obsáhl bezmála celé století. Zvolený segment jeho širokých tvůrčích aktivit, tedy ornamenta ecclesiae - liturgické textilie a náčiní, představuje až překvapivě početně zastoupenou skupinu zahrnující celou řadou prestižních zakázek. Klíčová slova Fanta, Josef přelom 19. / 20. století užité umění církevní umění secese historismus eklekticismus
Jan Kotík 1916-2002 - monografie
Mladičová, Iva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
1 Abstrakt Monografická studie "Jan Kotík 1916-2002" představuje v kontextu českého a evropského výtvarného umění šíři výtvarné a teoretické tvorby výtvarníka, teoretika, publicisty, pedagoga, který nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého uměleckého dění 2. poloviny 20. století. Uměleckohistorické zhodnocení díla bylo založeno na soupisu výtvarného i teoretického díla a na zpracování rozsáhlé dokumentace uložené v Oddělení dokumentace Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a v řadě soukromých archivů v Čechách a Berlíně. Při uměleckohistorickém hodnocení tvorby byla použita metoda organického propojení poznatků biografického a uměleckohistorického rázu s citacemi z autorových teoretických projevů, v kontextu obecnějších kulturních a historických okolností doby. Studie je členěna do kapitol reflektujících chronologii uměleckého vývoje Jana Kotíka: "Ateliér otce Pravoslava a období studia", "Se Skupinou 42", "Možnosti umění užitého", "Obraz-věc", "Berlínský pobyt" a "Návraty".
Galerie Vincence Kramáře
Micka, Alois ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
4 ABSTRAKT Předmětem této diplomové práce je zdokumentování a prezentace programové náplně nové výstavní síně Svazu československých výtvarných umělců v Praze 6 v Dejvicích v letech 1964- 1972, která nesla název českého teoretika umění Vincence Kramáře. Základní rozdělení diplomové práce se koncentruje do třech nosných okruhů. První okruh se věnuje zakladatelským osobnostem galerie a osobnosti patrona galerie Vincenci Kramářovi. Druhý stěžejní okruh se zabývá výstavní činností galerie od roku 1964 do roku 1972. Poslední je věnován řešení otázky, jaké místo a postavení zaujímala Galerie Vincence Kramáře mezi ostatními pražskými galeriemi ve sledovaném období. Úvod práce komentuje kulturně-společenskou a politickou situaci počátku 60. let ve výtvarném umění, který byl ještě stále poznamenán oficiální tendencí socialistického realismu předchozího desetiletí a do tohoto období zasazuje proces založení a budování nové výstavní síně. První kapitola se krátce věnuje patronu galerie Vincenci Kramářovi a zakladatelským osobnostem nové galerie zejména Františku Doležalovi, komisaři a předsedovi výstavní komise a typografovi Františku Rocmanovi, dále tajemníkům a spoluzakladatelům galerie Antonínu Kuldovi, Aleně Novotné-Gutfreundové, Luďku Tichému a historikům umění úzce spolupracujícím s galerií Václavu Formánkovi a...
Vztahy umění a designu v meziválečném Československu
Christianová, Dana ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Knobloch, Iva (oponent)
Ústav pro dějiny umění Diplomová práce Dana Christianová Vztahy umění a designu v meziválečném Československu Abstrakt (česky) Práce se věnuje vztahům výtvarného umění a designu v kontextu doby první republiky, která znamenala zásadní přerod nejen v umění všeobecně, ale právě v uměleckém řemesle a designu. Změnu, která nastala ve vnímání, klasifikaci a v neposlední řadě demokratizaci designu, demonstruji na příkladu oboru textilu a osobnosti Marie Teinitzerové, která se pohybovala na rozhraní výtvarného umění, uměleckého řemesla a designu a významně přispěla k prosazení nových estetických hodnot ve všech těchto oblastech.
Projekce japonské inspirace v secesních interiérech
Vránová, Veronika ; Šmied, Miroslav (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Projekce japonské inspirace v secesních interiérech Bakalářská práce přibližuje vliv a projekci japonských motivů v bytovém interiérovém designu na přelomu 19. a 20. století. V počátku se zaměřuje na otevření hranic mezi Japonskem a Evropou v polovině 19. století. Návrháři se inspirovali především japonskými dřevořezy, asymetrií, plošností a novými motivy, které západní svět znal jen nepatrně. Průkopníkem se stalo Estetické hnutí, které v 60. a 70. letech 19. století jako první začalo užívat japonských prvků, které se především promítly do designu interiérů a dekorativních předmětů. Důraz v bakalářské práci je kladen na nejdůležitější odvětví užitého umění v bytové architektuře - nábytek, sklo, keramiku a textil a to v období 1890-1910. Jelikož jsou tato odvětví v mé práci hlavním tématem, zabývala jsem se jimi podrobně a analyzovala je na konkrétních příkladech. Klíčová slova Design, interiér, secese, užité umění, ornament, Japonsko, japonismus

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.